29 سپتامبر 2022- بر اساس یک تحقیق جدید از محققان  Kaiser Permanenteدر کالیفرنیا، بیماران بارداری که برای دیابت بارداری تحت درمان قرار می‌گیرند، اگر بلافاصله پس از تشخیص به ‌سرعت سطح قند خون خود را بهبود ‌بخشند، نتایج بهتری در هنگام زایمان خواهند داشت.

این مطالعه که در 29 سپتامبر در JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که بیمارانی که بهبود آهسته‌تری داشتند یا به کنترل مطلوب قند خون دست نیافتند، در معرض خطر بیشتری برای زایمان سزارین، نوزاد بزرگ برای سن حاملگی، دررفتگی شانه ی نوزاد در حین زایمان یا پذیرش نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، قرار داشتند.

نویسنده ارشد این مقاله پرفسور Yeyi Zhu، گفت: کنترل قند خون، سنگ بنای مدیریت دیابت بارداری است، بنابراین مهم است که با جزئیات بیشتری از مسیر کنترل قند خون بین زمان تشخیص و زایمان آشنا شویم. این مطالعه بینش هایی را در مورد نقش زمان بندی کنترل قند خون ارائه می دهد.

این مطالعه همچنین عواملی را که بیماران را قادر می‌سازد تا سطح قند خون خود را در مراحل اولیه مدیریت کنند، روشن کرد: داشتن وزن مناسب قبل از بارداری، پرهیز از دخانیات و الکل در دوران بارداری، شرکت در برنامه ی مراقبت از دیابت بارداری، و نظارت دقیق بر غلظت قند خون،- که از بیماران خواسته شد تا 4 بار در روز این کار را انجام دهند.

بیماران مورد مطالعه همه در یک مرکز خدمات پری ناتال منطقه ای Kaiser Permanente در شمال کالیفرنیا (RPSC)، در برنامه سلامت از راه دور برای افراد مبتلا به دیابت بارداری ثبت نام کردند. این برنامه، مشاوره تلفنی استانداردی را در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی، نظارت بر گلوکز و داروها برای کاهش قند خون ارائه می دهد.

دکتر رعنا شهاب، محقق ارشد بخش تحقیقات این مرکز، گفت: یکی از مواردی که در مورد بیماران با کنترل زودهنگام قند خون مورد توجه ما قرار گرفت، این بود که احتمال مشارکت فعالانه ی این افراد در برنامه ی مرکز RPSC بیشتر بود، آنها به احتمال زیاد با پرستاران تماس تلفنی داشتند و حداقل 3 بار در روز قند خون خود را اندازه گیری می کردند.

نویسندگان گفتند: موضوع قابل توجه این است که نزدیک به 90 درصد از بیمارانی که در برنامه حمایت از راه دور شرکت کردند، سطح قند خون خود را قبل از زایمان به طور قابل توجهی بهبود دادند.

دکتر مارا گرینبرگ، متخصص طب مادر و جنین در گروه پزشکی Permanente که مدیریت این بیماری را بر عهده دارد، گفت: مدیریت قند خون در دوران بارداری می‌تواند دشوار باشد، و ما توسط کارکنان بسیار تعلیم دیده، مراقبت‌های شخصی را به بیماران در مرکز خدمات پری ناتال منطقه ای ارائه می دهیم، این مطالعه نتایج عالی را برای اکثر بیماران ما نشان داد و ما به این موضوع بسیار افتخار می کنیم.

چهار مسیر کنترل قند خون

بیماران باردار در مرکز Kaiser Permanente در شمال کالیفرنیا، به طور معمول از نظر دیابت بارداری در پایان سه ماهه دوم بارداری غربالگری می شوند. در طول دوره ی این مطالعه، بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری بودند، در اوایل بارداری، مطابق با استانداردهای ملی غربالگری شدند. دیابت بارداری می تواند خطر عوارضی را برای مادر و کودک، از جمله پره اکلامپسی، زایمان زودرس و نوزاد در سن حاملگی، همراه با مشکلات متابولیک و قلبی عروقی طولانی مدت افزایش دهد.

این مطالعه شامل 26774 نفر بود، که در برنامه دیابت بارداری در Kaiser Permanente در شمال کالیفرنیا بین ژانویه 2007 تا دسامبر 2017 ، ثبت نام کردند. محققان داده های مربوط به سطوح کنترل قند خون بین زمان تشخیص تا زایمان را تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند که بیماران در 4 مسیر مختلف قابل دسته بندی هستند. حدود 40٪ از بیماران به طور پایداری به کنترل بهینه ی قند خون خود دست یافتند این افراد با کنترل خوب و حفظ آن شروع کردند. حدود 34٪ ​​، به سرعت به سطح کنترل بهینه دست یافتند، با روندی که نشان دهنده بهبود سریع به سطوح بهینه بود. زمانی که کنترل قند خون به اهداف توصیه شده توسط انجمن دیابت آمریکا می رسد، به آن کنترل بهینه اطلاق می شود.

دسته سوم، کنترل قند خونشان به آهستگی بهبود یافت و تا نزدیک به سطح بهینه رسید، که 15٪ از بیماران را تشکیل می دادند. این افراد پس از تشخیص دیابت بارداری تا زمان زایمان، بهبود آهسته ای در کنترل قند خون خود داشتند. گروه چهارم، که شامل 11٪ از بیماران بود؛ کنترل قند خونشان به آهستگی در حال بهبود به زیر سطح بهینه بود، روند بهبود کنترل قند خود در این افراد در طول زمان آهسته بود و قبل از زایمان به سطوح مطلوب نرسیدند.

دکتر Assiamira Ferrara، گفت: این مطالعه جزئیات مهمی را به تجربه ی ما در مدیریت دیابت بارداری اضافه نمود، مطالعات قبلی زنان را به‌عنوان افراد کنترل‌ کننده ی قند خون و افرادی که در کنترل قند خون موفق نبودند، دسته‌بندی می‌کردند، اما ما می‌خواستیم بدانیم که آیا زمان رسیدن به کنترل قند خون از نظر پیامدهای بارداری اهمیت دارد یا خیر، و همینطور بود.

در تحقیقات آینده می توان بیمارانی با روندهای مختلف کنترل قند خون را با هم مقایسه کرد تا تفاوتهای آنها با یکدیگر مشخص گردد. دکتر گرینبرگ گفت: برخی بیماران می توانند بطور نسبتاً سریعی قند خون خود را کنترل کنند و آن را در محدوده ی هدف حفظ نمایند، اما سایر بیماران با مشکل مواجه می شوند و ما هنوز دلیل آن را نمی دانیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-09-early-blood-sugar-key-gestational.html